آوای رهایی
پراکنده های سینا مالکی
بازگشت
بازگشت

مدتی بود در اعتراض به فیلترینگ سایت ها و بازداشت وبلاگ نویس ها، از نوشتن خودداری کرده بودم. آن چه مرا به نوشتن دوباره واداشت، این بود که دیدم چگونه بخشی از مردم برای مبارزه با فیلترینگ و توانایی خواندن وبلاگ ها و مجلات ممنوعه الکترونیکی به شدت دنبال فیلترشکن ها رفته اند.

خوشبختانه موج اینترنت و گلبالیزیشن، آن چنان دنیا را فرا گرفته است که هیچ حکومتی با این ابزار قوی الکترونیکی توانایی مقابله ندارد.

دوستانی که مرا می شناسند، می دانند که شخصیتی چند بعدی دارم و هیچ گاه محدود به رویه ای خاص نبوده ام. دوست دارم امروز چندی از شکل گیری پدیده ارتباطات در جامعه انسانی بیان کنم.

مطالبی که این جا بیان می شود، به نقل از کتاب ارزشمند مهندسی سیستم های مخابرات نوشته پروفسور جان ج. پراکیس و پروفسور مسعود صالحی، اساتید دانشگاه های سان دیگو و نورث ایسترن آمریکاست.

در میان نگارش هایی که هر روزه در روزنامه ها و نشریات ادبی دیده می شود، همواره یادی از بزرگان آن عرصه می گردد. در وبلاگ ها نیز این چنین است. به عنوان یک پژوهشگر سیستم های مخابراتی که علاقه ویژه ای به هنر، ادبیات و حقوق بشر دارد، همواره این سوال برای من بوده است که چگونه نام نویسندگان جاودان می شود در خاطر مردم، اما هیچ گاه کسی یادی نمی کند از آنان که شبانه روز در ازمایشگاه ها و موسسات تحقیقاتی به دنبال یافتن راه هایی جهت بهبود گام به گام سیستم های ارتباطی هستند.

ارتباطات به شکل مدرن آن به سال 1799و اختراع باتری الکتریکی به دست الساندرو ولتا برمی گردد. سمویل مورس به سال 1837 باتری ساخته شده ولتا را برای اختراع اولین سیستم تلگراف استفاده کرد.اولین لینک تلگراف در می 1844 میان واشینگتن و بالتیمور برقرار شد و اولین فریاد شادمانی مردم در عصر ارتباطات نوین در این دو شهر شنیده شد. حتی سیستم تلگراف مورس را باید آغازگر داده های دودویی بعدی دانست که در کامپیوترها و مخابرات دیجیتال استفاده شد.

اولین کابل ارتباطی تلگراف در طول اقیانوس اطلس به سال 1858 امریکا را به اروپا متصل کرد. این کابل اگرچه پس از چهار هفته از کار افتاد، اما نقطه عطفی در تاریخ بود از ان جا که بنیان تاریخی دهکده امروزی جهانی محسوب می شود.

نقطه عطف بعدی اختراع تلفن به سال 1870 توسط الکساندر گراهام بل بود که این بار صوت را از طریق خطوط ارتباطی منتقل می کرد. چنین است که امروزه مثلا فلان هنرمند گزارش کار خود را در هر لحظه به اقصی نقاط دنیا ارسال می کند.

اختراع تقویت کننده ها توسط لی دی فرست به سال 1906 گام بزرگی در شکل گیری ارتباطات فرا راه دور بود.

جنگ خانمان سوز اول و دوم که به زیبایی وصف ناپذیری در آثار هاینریش بل دیده می شود، آن گونه که خود او بیان کرده است دستگاه هستی را از حرکت باز ایستاند و تنها چیز متحرک جهل و نادانی بود که بر طبل خشونت می کوفت. در طول این دو جنگ تمام همت دانشمندان ارتباطات به روی بهبود جنگاوری منحصر شد و علم ارتباطات را از پیشرفت بازایستاند. جا دارد از یک اختراع مهم در این دوران نام ببرم که حقیقتا پیشرفت عظیمی ذر علم بود، بمب اتم!! (بدون شرح)
در نیمه دوم قرن بیستم زمان برای پیشرفت مخابرات بیسیم آغاز شده بود. اما کارهای علمی که این پیشرفت ها بدان ها وابسته بود به کارهای ارزشمند دانشمندانی چون اورستد، فارادی، گاوس، ماکسول، و هرتز مربوط است. برای اولین بار این ماکسول بود که به سال 1864 تشعشع الکترومغناطیسی را پیشبینی کرد و هرتز در سال 1887 عملا این پدیده را نشان داد.

کارهای ارزشمند افرادی چون کلود شنون، همینگ، هارتلی، فضل الله رضا و .... تیوری مدرن اطلاعات را در دهه 50 بنیان گذاشت. پس از این بود که ما امروزه ایستاده بر شانه غول ها از تکنولوژی خیره کننده ارتباطات بهره می بریم و جهان که روزگاری مرزهای مشخصی داشت و دیوار چین هایی مانع از آگاهی انسان ها بودند، همه در هم شکسته است و امروز جهان دیگر تاب تحمل ان را ندارد که شهروندانش در اسارت و ناآگاهی باشند. آری دنیای آزاد امروز که می روذ به تفوق دموکراسی و لیبرالیسم منجر شود، ناشی از افزایش آگاهی انسان هاست که خود ناشی از نبرد سانت به سانت پژوهشگران علم مخابرات در موسسات تحقیقاتی است. پس بیایید پاس آن زحمات بشردوستانه را بدانیم و اگر قلممان امروز به کیبورد تبدیل شده، ارزش آن را پاس بداریم و جز به راستی و در راستای گسترش انسانیت، آزادمنشی و رشد شعور و آگاهی مردمان تمام هستی ضربه بر کلیدهای کیبورد وارد نکنیم، آن گاه که می نویسیم چه سوسیالیست هستیم، چه کمونیست، جه مانند من لیبرال و... از یاد نبریم که ما نویسنده ایم، و این قلم حاصل سال ها مجاهدت انسان ها برای به دست آوردن حق بودن آن چه هستند، می باشد. بیایید که همدیگر را به خاطر انذیشه هایمان از حقوق انسانی بی بهره نکنیم.

ایستاده بر جهان مدرن امروز صدای رسای تمام دانشمندانی را می شنوم که می گویند ما ساختیم تا شما بهتر زندگی کنید، ما به هیچ کس این حق را نمی دهیم تا انسانی را به هر بهانه ای از دستاوردهای ما محروم کند، آن گونه که خداوند انسان را آزاد آفرید و کرامت او را بالاترین کرامت ها قرار داد (اصل اول اعلامیه جهانی حقوق بشر)، پسشگامان علم ارتباطات که خداوندگاران این علم هستند این حق را برای تمام انسان ها قرار داده اند تا ابزار آن ها را برای زندگی بهتر آن گونه که می پسندند به کار گیرند. تمای انسان ها از خوش پوشان پاریس و لندن تا پوست بر استخوان چسبیده های افریقا تا فاحشه های محله هارلم تا کشیشان واتیکان، از اندیشمندان در بند ایران تا دختران خیابنی تهران، و.... . آری آن ها پدید اوردند تا فردیت انسان ها به بهترین شکل حفظ شود.

آری من بازگشته ام ،.......
1 Comments:
Anonymous Anonymous said...
salam sina jan, edame karet ru tabrik migam. neveshtat kheili khoob bood :D
rasti raje be commentet: man ke 12:30 nemikhabam!!! daste kam ta 3 v 4 bidaram. ama oni ke bayad sms mizad majboore 11 bekhabe v 5 sobh az khab bidar she!